Google+ Followers

Saturday, September 21, 2013

Indahnya Berbaik Sangka Pada Sang Pencipta ^_^

Subhanallah.. Maha Suci Allah..

Hidup akan terasa indah jika kita penuhi dengan prasangka baik. Berprasangka baik sebenarnya adalah saat dimana kita menghadapi segala sesuatu dengan fikiran positif, menyakini bahawa semua terjadi membawa kebaikan dan mengandung hikmah.
Saat sakit, kita berprasangka baik kepada Allah; mungkin Dia menginginkan kita berserah diri kepada-Nya dengan sepenuhnya; mungkin Dia hendak menghapuskan dosa-dosa kita; mungkin Dia bermaksud supaya kita terhindar dari musibah yang lebih berat. Dengan demikian, hati akan merasa longgar sehingga tidak banyak berkeluh kesah. Jiwa akan tenang dan tabah menghadapi ujian. Mata akan memancarkan cahaya optimis. Mulut akan melukis simpul senyum bahagia. 



Saat miskin, kita berprasangka baik kepada Allah; mungkin Dia ingin menjadikan kita orang yang tawadhu’ dan tidak sombong dengan harta; mungkin Dia ingin melihat sejauh dan sekeras apa usaha kita dalam menggapai kurnia dari-Nya; mungkin Dia ingin menjaga kesihatan tubuh kita,.sebab dengan sedikit harta, kita tidak banyak menginginkan bermacam ragam dalam bab banyak makanan, minuman, elektronik dan lain-lain yang semuanya itu tentu sedikit banyak membawa kesan negatif pada kesihatan tubuh kita. Dengan demikian, hati akan sentiasa besar, longgar dalam menghadapi segala keadaan. Jiwa tidak akan merasa kecil dan hina dengan kemiskinan, sebab ia telah menyedari bahwa kemiskinan adalah sebuah nikmat yang patut untuk disyukuri dan disambut dengan kebahagiaan.

Saat sedih, susah, boring, kita berprasangka baik kepada Allah; mungkin Dia ingin menjadikan kita orang yang sabar dan tabah; mungkin Dia menginginkan kita supaya banyak merenung dan sedikit tertawa, sebab banyak tertawa itu mengeraskan hati. Dengan demikian, kita tidak akan pernah putus asa untuk mengharungi bahtera kehidupan ini. Semangat, optimis, dan pantang menyerah, itulah yang akan tertanam pada diri kita.

Begitu juga aku pernah merasai pengalaman ini.. 
Walau setakat mana pun kita berusaha untuk menggapai sesuatu.. andai tidak berhasil..janganlah kita mudah berputus asa.. Contohnya dalam mengejar kerjaya.. Selama ini sudah banyak permohonan kerja telah aku mohon.. dan ada yg sudah pergi utk t/duga.. dalam proses untuk menempuh semua tu perlu kesabaran yg tinggi ..
Pada dua hari yang lepas aku telah menerima satu panggilan telefon daripada satu company nie  untuk t/duga jawatan sbg penolong pengurus. Aku mmg tidak percaya... terkejut pun ade.. dlm hati aku panjatkan kesyukuran kehadrat Ilahi.. Bayangkan jawatan yg aku tak pernah terpikir utk apply..tiba2 dapat.... Subhanallah..Alhamdulillah.. Namun begitu, aku terpaksa menolak ats sebab2 tertentu.. Tambahan pula, aku ada amanah yg perlu di pikul.. Apa yg ingin dikongsi di sini.. mudah-mudahan kita sentiasa berbaik sangka pada Yang Maha Esa.. banyakkan bersabar, usaha..berdoa bertawakal padaNya.




Yakinlah bahwa setiap episod dalam kehidupan kita ini pasti ada hikmah dan keajaiban yang luar biasa. Oleh itu, hadapilah setiap masalah dalam semua sendi kehidupan ini dengan fikiran positif dan prasangka baik kepada Zat yang Maha Kuasa. Bersyukur dan berprasangka baiklah dalam suka dan duka. Ingat! Allah tidak akan membebani hamba-Nya dengan sesuatu diluar kemampuannya. ^_^

No comments: