Sunday, November 18, 2012

Salam Maal Hijrah 1434 H



Assalamualaikum  & Salam Awal Muharam.. masa demi masa berlalu.. rupanya baru kusedari yang hampir 2 bulan aku tidak "update" blog nie.. heheee. Al-maklumlah.. entri yang sebelum nie kisah sal "As Busy As Bee".. But, it is okay.. sesibuk mana pun kita dlm menghadapi cabaran hidup ini.. jangan lupa batas-batas agama., yang penting nawaitu kita kerana Allah S.W.T. Insya-Allah, dipermudahkan segala urusan kita dengan izin-Nya.  Then, yang mengingatkan aku lagi tentang pentingnya  masa adalah apabila dalam sedar tak sedar.., tup..tup..tup.., dah masuk bulan Muharram dah... di mana detik 1 Muharam 1434 H/2012 merupakan sambutan tahun baru buat umat Islam. Bertepatan pula dengan tema Maal Hijrah untuk tahu ini iaitu "Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah" . Mudahan hijrah aku tahun ini lebih baik daripada tahun lepas.. So, Selamat Menyambut Maal Hijrah 1434 H. 



" Hijrah Itu Pengorbanan, Hijrah Itu Perjuangan, Hijrah Itu Persaudaraan, Hijrah Membentuk Perpaduan"



Aku masih ingat lagi ungkapan yang sangat indah ini tiap kali sempena menyambut Tahun Baru Hijrah . Sejak dibangku sekolah lagi aku dan kawan-kawan di sekolah  di didik & di pupuk untuk menanamkan nilai murni dan menghayati sepenuhnya ungkapan ini.. Subhanallah... cukup indah.. pengalaman yang tidak dapat aku lupakan adalah sewaktu menyertai pertandingan nasyid sekolah sewaktu di sekolah rendah. Lirik lagu Maal Hijrah ini masih segar lagi dalam ingatanku.. Alhamdulillah.. bait-bait yang cukup menginsafkan ku.. 

No comments: